Spotkanie organizacyjne 10.09.2024

Dawno nie było spotorga, dlatego razem z @kasesag uznaliśmy, że ogłosimy taki i go zorganizujemy.

Tak więc zapraszamy na spotorga 10 września.

Tematów od ostatniego spotorga uzbierało się sporo (tym bardziej, że na poprzednim nie zdążyliśmy omówić całej agendy – bo spontanicznie zmienił się w… spotkanie sprzątalnicze), z pewnością wszystkich nie zdążymy omówić także i na tym. Wpadliśmy na pomysł, by wybrać konkretne tematy do omówienia spośród tych na agendzie na drodze ankiety.

Tematy, jakie się pojawiły na zbiorczej liście “tematów na spotorgi” oraz te, których nie zdążyliśmy omówić poprzednio, zebraliśmy na padzie wrześniowego spotorga: Spotorg 2024-09-10 - HedgeDoc

W ankiecie możecie wybrać od jednego do trzech tematów, które chcielibyście, by zostały poruszone i uważacie, że mają najwyższy priorytet. Więcej szczegółów nt. poszczególnych tematów jest na padzie, link akapit wyżej.

  • dokooptowanie członka zarządu
  • pytanie o zgodę przy foceniu i nagrywaniu w HS-ie
  • przegląd chciejlisty
  • profile HS-u w mediach społecznościowych
  • spotkania sprzątalnicze
  • board z zadaniami
  • logo
  • wyjazdy
  • zaplanowanie spotkania nt. grantów
  • zaplanowanie spotkania nt. inżynierii oprogramowania
0 głosujących

Myślę, że na spotkaniu uda się omówić jakieś 3-4 tematy, być może 3 rozbudowane i kilka takich szybkich.

O ile oczywiście nie zaczniemy na nim nagle sprzątać albo rozmawiać o niezwiązanych z agendą rzeczach :slight_smile:

Zapraszamy na spotkanie – to już jutro o 20:00. Oczywiście przyjść można, standardowo, wcześniej.

Spotkanie odbędzie się w siedzibie HS-u przy Zielonej 30 w Łodzi. Dla osób, które nie mogą przyjść, udostępniamy możliwość wdzwonienia się przez Mumble. Połącz się z serwerem hs-ldz.pl na standardowym porcie 64738.

Na komputer polecamy oficjalną aplikację Mumble: Downloads | Mumble
Pod Linuksem można ją zainstalować z repozytoriów swojej dystrybucji lub z użyciem dostępnych na ww. stronie paczek Snap i Flatpak.
Na Windowsa i Mac OS X dostępne są paczki instalacyjne.

Na telefon lub inne urządzenie z Androidem polecamy aplikację Mumla – dostępną ze sklepów Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.lublin.mumla i F-Droid: Mumla | F-Droid - Free and Open Source Android App Repository

Aplikacja na iOS: ‎Mumble on the App Store jest nierozwijana od 2017 roku – można próbować się wdzwaniać, ale rekomendujemy raczej inne metody dołączenia się do konferencji, nie gwarantujemy możliwości połączenia się.

Jeśli chcesz się wdzwonić zdalnie, polecamy przygotować się wcześniej instalując odpowiednią aplikację i łącząc się dla testu z serwerem.

Uwaga – jeśli masz jeszcze konfigurację Mumble z używanym przez nas kiedyś serwerem junkcc.net – to z tego serwera NIE korzystamy. Poprawny adres to hs-ldz.pl.

@kasesag dzięki za sprawne poprowadzenie spotorga.

Ja też bym chciał podziękować, według mnie było to bardzo udane spotkanie. Chyba nie udało nam się nigdy wcześniej na spotorgu omówić tylu tematów.

Zachęcam do wpisywania temat na kolejny spotorg, który pewnie odbędzie się jakoś w październiku, może w listopadzie.

Przesyłam mocno opóźnioną notatkę z ostatniego spotorga, który odbył się
10 września 2024 w siedzibie HS-u (jedna osoba dodzwoniła się zdalnie).

Osoby obecne na spotkaniu:

  • kasesag (współorganizator)
  • kpc (współorganizator)
  • SP7Q
  • Polimerek
  • Aleksy
  • Piotr P.
  • pmysl
  • kotlovecrafta
  • zdalnie: kujaw

Pierwszym poruszonym tematem były profile HS-u w mediach
społecznościowych. Podniesiony został problem niedodawania tekstów
alternatywnych do zdjęć podczas publikowania treści na Mastodonie, co
jest na tej platformie postrzegane jako istotne i stanowi pewien
standard. Została podjęta decyzja o tym, że tekst alternatywny będzie
dodawany. Ponadto podniesiony został temat nieodpowiadania na komentarze
na Mastodonie – większe zaangażowanie na platformie pomogłoby bardziej
rozpromować HS. Okazało się, że osoba opiekująca się profilem na
Mastodonie nie otrzymała powiadomienia (została jej udzielona pomoc w
kwestii tego, jak skonfigurować profil tak, by je dostawała), a ponadto
jest jedynym członkiem społeczności opiekującym się tym profilem, więc
nie bardzo ma czas na to, by aż tak mocno się w to angażować i
odpowiadać na każdy komentarz. Inna obecna na spotkaniu osoba zwróciła
uwagę na to, że od pojedynczej osoby, która i tak robi co w jej mocy i
poświęca swój wolny czas, trudno oczekiwać aż tak dużego zaangażowania w
opiekę nad profilami.

W dalszej kolejności dyskutowaliśmy na temat tego, w jaki sposób ludzie
dowiadują się o HS-ie, ze szczególnym uwzględnieniem platform takich,
jak Facebook i Mastodon. Inne kanały, na jakie zwrócono uwagę (przez
które niektóre obecne osoby trafiły do HS-u), to Reddit (subreddit
r/lodz) i “poczta pantoflowa”. Rozważaliśmy, która z platform
społecznościowych: Facebook czy Mastodon jest dla nas ważniejsza.
Doszliśmy do wniosku, że istnieją dwie kategorie ludzi, do których Spejs
powinien trafiać z marketingiem: hakerzy (w znaczeniu osób o typowych
dla członków hackerspace’ów zainteresowaniach) – by przychodzili do HS-u
i potencjalnie zostawali członkami – oraz zwykli ludzie – by dowiadywali
się o tym, że coś takiego, jak HS istnieje i robi fajne rzeczy,
generalnie, by budować rozpoznawalność w szeroko pojętym społeczeństwie.

Jeśli chodzi o marketing, podnieśliśmy też kwestię tego, na ile jest on
istotny. Z jednej strony nie jest to najbardziej palący problem, nie
jesteśmy na granicy bankructwa i ogólnie rzecz biorąc udaje nam się
utrzymać płynność, co jakiś czas pojawiają się nowe osoby. Z drugiej
strony jednak dodatkowe pieniądze zawsze możemy w jakiś pożyteczny
sposób wykorzystać, mamy przestrzeń, a budowanie rozpoznawalności może
nam pomóc w przyszłych kontaktach np. z urzędami. Podniesiono też
problem braku materiałów, na bazie których można by tworzyć wpisy w
mediach społecznościowych. Zasugerowano pisanie, w naszych wewnętrznych
kanałach komunikacji, o tym, co się w spejsie na bieżąco robi, tak aby
osoby opiekujące się społecznościówkami mogły z tego skorzystać.

Kolejnym omówionym tematem była Noc Muzeów. Zwrócono uwagę na to, że w
organizację ostatniej Nocy angażowała się praktycznie tylko jedna osoba.
Zwrócono także uwagę na to, że fajnie wcześniej, nawet już teraz,
pomyśleć o tym, co by się chciało w ramach przyszłej Nocy zrobić, bo
ostatnio rzeczy były organizowane na ostatnią chwilę. Zwrócono uwagę na
to, że wydarzenia w ramach Nocy Muzeów powinny mieć raczej formę
oprowadzania, wspólnych gier i zabaw itp., a nie wykładów, tak jak my to
ostatnio robiliśmy. Poruszoną kwestią był też brak centralnej
koordynacji Nocy Muzeów na terenie Łodzi. Miasto nie chciało informować
na swojej stronie internetowej o wydarzeniach innych, niż miejskie, inna
organizacja zbierała akcje różnych NGO.

Następnym tematem było zaplanowanie spotkania na temat grantów. Był to
pomysł jednego z naszych członków, który jednak potem się do tego
zniechęcił. Idea jest taka, by przed początkiem nowego roku zorganizować
grupę 2-3 osób, które tych grantów poszukają i potencjalnie wymyślą, jak
Spejs mógłby z nich skorzystać. Istotną kwestią jest to, że jak już się
na skorzystanie z grantu zdecydujemy, to odpowiednie wydarzenie czy
działania będziemy musieli koniecznie zorganizować, nie będzie się można
wycofać. Zaplanowaliśmy termin spotkania na 8 października, spotkanie
jednak się nie odbyło, po części z mojej winy (brak notatki ze spotorga
= brak terminu).

Kolejnym tematem była propozycja Zarządu, by w miejsce
gazowanego_smalca, który zrezygnował z pełnienia funkcji w zarządzie
Spejsu, dokooptować dodatkową, chętną osobę, co mogłoby być próbnym
podejściem do działalności w zarządzie i potencjalnie zachęcić taką
osobę do kandydowania do Zarządu na zebraniu walnym w grudniu.
Przedstawiono kwestię tego, czym członkowie zarządu się zajmują –
głównie jest to gaszenie społecznych “pożarów” (sytuacji konfliktowych w
społeczności), jest to też pewna odpowiedzialność finansowa, tzn. jeśli
ktoś zadłuży stowarzyszenie, dług jest ściągany z członków zarządu
(ryzyko takiej sytuacji jest jednak bardzo niskie, bo do takiej sytuacji
też musiałby doprowadzić zarząd, a zapisy statutu nas dosyć mocno przed
tym zabezpieczają).

Następnym omawianym problemem było pytanie o zgodę przy robieniu zdjęć i
nagrywaniu filmów w Spejsie, w nawiązaniu do niedawnej afery o tę
kwestię (opublikowano filmik bez pytania o zgodę widocznych na nim osób
– po krótkim czasie, z uwagi na niezadowolenie tym spowodowane, został
on zdjęty i miała miejsce dyskusja na forum:
https://forum.hs-ldz.pl/t/rejestrowanie-aktywnosci-spejsu-na-uzytek-marketin…).
W ankiecie na forum wygrała opcja, zgodnie z którą robić zdjęcia i
kręcić filmy w Spejsie można, ale należy spytać obecne osoby, czy chcą
być widoczne, tak by mogły się usunąć z kadru. Podniesiono kwestię tego,
że można by było na filmikach pokazywać raczej wykonywane czynności, a
nie twarze osób, które ich dokonują, jednak zauważono też, że dominująca
część aktywności w HS-ie to jest różnego rodzaju socjalizacja.
Ostatecznie uznaliśmy, że zostajemy z decyzją wynikającą z ankiety na
forum, chociaż nie jest to rozwiązanie, z którego wszyscy są zadowoleni.

Kolejną omówioną kwestią były spotkania sprzątalnicze, na które często
przychodzą tylko pojedyncze osoby, co utrudnia efektywne wysprzątanie
przestrzeni (z uwagi na jej rozmiar warto sprzątać w kilka osób,
sprzątanie w pojedynkę jest długotrwałe i nużące). Padła propozycja
powiązania sprzątania ze spotkaniami organizacyjnymi, jednak doszliśmy
do wniosku, że to nie wypali, bo i sprzątanie, i kwestie organizacyjne
zabierają dużo czasu. Zwrócono uwagę na to, że monitory stojące na
głównym stole są pewną uciążliwością (zasłaniają innych ludzi) i powinno
się je sprzątać. Doszliśmy do wniosku, że termin “spotkania
sprzątalniczego” (pierwszy czwartek miesiąca) to powinien być nie tyle
termin faktycznego spotkania, co przypominajka, że fajnie by było
posprzątać Spejs, przychodząc w dowolnej godzinie tego dnia. Padła
propozycja zrobienia checklisty rzeczy, które w trakcie takiego
regularnego sprzątania powinno się zrobić (np. wynieść śmieci, odkurzyć
podłogę, umyć toaletę itp.). Padła też propozycja, by taka lista była
uzupełniona zdjęciami tego, jak powinny wyglądać posprzątane rzeczy.
Zwrócono też uwagę na to, że jeśli ktoś zostawia w potencjalnie
przeszkadzającym miejscu jakiś projekt, powinien on zostać opatrzony
odpowiednią informacją – inaczej ma on prawo wylądować w Vortex of Doom.

Podniesiony został temat tego, że fajnie, by w spejsie znajdował się
ogólnodostępny komputer przeznaczony do ogólnego użytku, który
generalnie będzie działał. Odbyła się dyskusja na temat parametrów
technicznych, jakie taki komputer powinien spełniać, by móc go uznać za
“generalnie działający”. Podniesiono także kwestię tego, że powinniśmy
mieć w HS-ie – na stronie internetowej i też w siedzibie w widocznych
miejscach – instrukcję “onboardingu” dla nowych członków. Z drugiej
strony – nowa osoba w spejsie powinna mieć zawsze osobę wprowadzającą,
która jej pokaże, jak działają rzeczy i co robić, a czego nie.

Ostatnią związaną z porządkiem kwestią była migracja przedmiotów na
terenie Spejsu – tak, że przedmiotów, które znajdowały się w znanych
lokalizacjach, nie można potem znaleźć. Zwrócono uwagę na to, że o ile
chęć ulepszenia HS-u poprzez znalezienie lepszych, bardziej optymalnych
miejsc dla poszczególnych narzędzi, części i innych przedmiotów jest jak
najbardziej mile widziana, o takiej zmianie lokalizacji należy zawsze
poinformować społeczność. Zaproponowano pewne rozwiązania, które mogłyby
pomóc ograniczyć ten problem. Jednym z nich jest przypisanie do każdej
rzeczy opiekuna, który by za nią odpowiadał i pilnował, by zawsze
znajdowała się tam, gdzie powinna. Drugie rozwiązanie to system oznaczeń
kolorystycznych, np. narzędzie oznaczone kolorem żółtym przynależy do
miejsca oznaczonego kolorem żółtym.

Kolejny temat, jaki omówiliśmy, to forma powiadamiania o spotkaniach
organizacyjnych oraz forma ich organizacji. Dotąd przyjmowaliśmy
politykę nie wrzucania spotorgów na Meetupa. Na spotkaniu zgodziliśmy
się to zmienić – wygodnie jest mieć jeden centralny punkt, z którego
będziemy czerpać wiedzę o wszystkich wydarzeniach, a to, że osoby z
zewnątrz dowiedzą się o spotkaniu organizacyjnym, żadnej krzywdy nie
spowoduje. Jeśli ktoś z zewnątrz przyjdzie na spotorg, też nic się nie
stanie, nie omawiamy tam rzeczy niejawnych.

Kolejnym tematem były HS-owe wyjazdy. Na 21 września planowaliśmy wyjazd
do HS Poznań, gdzie planowały jechać dwie osoby i chcieliśmy zachęcić
kolejne do wyjazdu. Ostatecznie wyjazd się nie odbył z uwagi na to, że
żaden dodatkowy chętny się nie zgłosił, a spośród dwóch osób, które
miały jechać, jedna się rozchorowała. Na spotkaniu padł także głos, że
lepiej pojechać do HS-u, który już istnieje, i zaproponowano HS Wrocław
– tutaj znalazło się wielu chętnych na wyjazd.

Kolejnym omówionym tematem było stworzenie boarda z zadaniami w stylu
“Kanban board”. Podniesiono kwestię tego, że w HS-ie mamy już Trello,
które jednak jest od dawna nieużywane, nikt z niego nie korzysta i są
tam bardzo nieaktualne rzeczy – mimo niedawnych prób rozpromowania go
przez wywieszone w Spejsie kartki. Podniesiono kwestię tego, że Trello
nie jest objęte SSO i że jest zbyt skomplikowane, jedna osoba ma też do
Trello uraz psychiczny. Zaproponowano dwie platformy “onprem”, z których
moglibyśmy skorzystać: Kanboard i Wekan. Podniesiono obawę, że taki
serwis będzie wymagał opieki, by miał sens – ale ewentualnie można go
przeglądać na spotorgach.

Następną omówioną sprawą były warsztaty z lutowania, które planuje SP7Q
– przy ich organizacji będzie potrzebował wsparcia. Jedna z osób
zadeklarowała pomoc.

Ostatnim omówionym tematem było ujednolicenie logo HS-u – bo dotąd
posługiwaliśmy się dwoma, roboczo w trakcie spotkania nazwanymi
“kwadracianym” i “łódkowym”. Podniesiono kwestię tego, że oba loga
prezentują się różnie dobrze w różnych kontekstach. Z drugiej strony
jednak powinniśmy się trzymać jednego, by zachować spójność i markę – i
co do tego byliśmy w dużej mierze zgodni. Jeśli chodzi o logo “łódkowe”,
ma ono pewne mankamenty – brakuje wersji monochromatycznej, jest mocno
asymetryczne i słabo wygląda w symetrycznych miejscach, a poza tym jest
mało czytelne w małej skali i trudno je wkomponować. Zdecydowaliśmy, że
przedyskutujemy tę kwestię jeszcze na forum, choć roboczo ustaliliśmy,
że będziemy się trzymać logo “łódkowego”, a “kwadraciane” będzie używane
tylko w wyjątkowych przypadkach, gdy “łódkowe” stwarza problemy. Po
pewnym czasie od spotkania logo “kwadraciane” zostało w kanałach
internetowych (forum, wiki, czaty Matrix/Telegram) wymienione na logo
“łódkowe”.

Główne wnioski i decyzje wynikłe ze spotkania:

– będziemy dodawać teksty alternatywne na Mastodonie
– prosi się o informowanie o tym, co się dzieje w Spejsie, najlepiej
dołączając zdjęcia (ale nawet, jeśli nie ma zdjęć, to też), tak by był
materiał do zamieszczania w mediach społecznościowych
– tematem kolejnej Nocy Muzeów musimy zająć się odpowiednio zawczasu
– zorganizujemy przed Nowym Rokiem spotkanie nt. grantów
– przed zrobieniem zdjęcia lub nakręceniem filmu w HS-ie ostrzegamy i
prosimy osoby, które nie chcą na nim być o usunięcie się z kadru
– termin “sprzątania” na Meetupie będzie traktowany jako przypominajka,
a nie jako termin faktycznego spotkania
– zorganizujemy działający ogólnodostępny komputer – od spotkania
pojawiły się takie w Spejsie aż trzy (dwa w głównym pomieszczeniu: przy
stanowisku elektronicznym i przy radiowym – i jeden w Narnii)
– prosi się o informowanie społeczności, gdy zmieniamy lokalizację
rzeczy w Spejsie
– spotorgi będziemy dodawać jako wydarzenia na Meetupie
– postawimy Kanban boarda na infrastrukturze HS-u
– staramy się trzymać logo “łódkowego”, choć temat jest jeszcze do dyskusji

Zachęcam do dodawania tematów na kolejny spotorg:

Jeśli ktoś ma zastrzeżenia do notatki, z czymś się nie zgadza, mam
prośbę o wysłanie sprostowania w odpowiedzi.

Moje szybkie spostrzeżenia/myśli po przeczytaniu powyższego tekstu (dzięki @kpc za przygotowanie podsumowania!):

  • Znam kilka osób, które dowiedziały się o istnieniu hackerspace’u poprzez “błądzenie/zwierdzanie” Map Google, np. podczas poszukiwania sobie czegoś innego przypadkowo trafiają na to miejsce. Zaciekawia ich nazwa, obrazek i opis, po czym uznały te osoby, że warto sprawdzić to miejsce.
  • Jeśli chodzi o Vortex of Doom, jest tam płyta główna z innymi komponentami, które można wykorzystać do zbudowania używalnego komputera w spejsie. Czy mógłby ktoś odłóżyć tą płytę i komponenty, żeby nie zostały wyrzucone?
  • Co do logo - nie mam umiejętności graficznych, ale czy nie sądzicie, że jednorożec też się stał w pewnym sensie symbolem Łodzi za sprawą stajni jednorożców? Może warto byłoby zaprojektować stylowo neonowe logo z jednorożcem i/lub jednorożcem z łódką? Chciałoby się rzec, w stylu hswaw-owym.
1 polubienie

Nie wiem, czy każdy ze mną się zgodzi, ale wydaje mi się, że jak ktoś robi przegląd Vortex of Doom, to takie oczywiste rzeczy typu płyta główna do peceta raczej odłoży na właściwe miejsce, a nie wyrzuci na śmietnik.

Zresztą czy w ogóle już się zdarzyło w HS-ie, by rzeczy z VoD wyrzucano do śmieci?

Fajnie by było, ale schodzimy na temat umiejętności graficznych – dopóki kogoś takiego nie mamy, nie rozwiążemy tego problemu.

Mam obawy, że jeśli ktoś naprawdę zastosuje się do zasad VoD, to faktycznie płyta zostanie wyrzucona :frowning: Dlatego proszę, aby ktoś odłożył ją na stos komputerów tuż przy wejściu. Niestety nie mam własnego puełka. Ewentualnie jeśli użytkownik @kpc zechciałby przyjąć je do swojego pudełka, to byłoby to miłe i pomocne.

Osobiście nie znam takiego przypadku.

Ok. Mam nadzieję, że kiedyś pojawi się ktoś z umiejętnościami graficznymi i będziemy mieli takie fajne odświeżone jednorożcowo-neonowe logo.

A może jest to zadanie dla AI? Tylko pytanie co ewentualnie z takimi prawami autorskimi do logo, kto je będzie posiadał.