Od ostatnich 5 lat jeżdżę sobie w lidze Time Attack Miata Challenge swoim pierwszym samochodem. Oryginalnie zadbana “laleczka”, 146hp w budzie 1050kg, polatałem tak 3 sezony w klasie “Spec” (wszyscy z takimi samymi samochodami), nigdy nie miałem szans na pudło z wielu względów, głównie umiejętności. W międzyczasie ją lekko zgnoiłem.
W 2019 kupiłem drugi samochód z blisko 300hp i turbo, co zepsuło mi wrażenia z jazdy Miatą. Zdecydowałem się wtedy na modyfikacje i zbudowanie (relatywnego) “potwora” na bazie Mazdy. Częściowo zakuty silnik, turbina EFR6258, komputer EMU Black. Wszystko już działa, dmucha, nie wybucha, ale strojenie jeszcze nie jest skończone. Na razie jest 296hp, będzie pewnie blisko 320. Silnik wstaje od ~2800 obrotów, jak w nowym samochodzie. Miata była składana przez Sebastiana z Miata Familia. Listę części może kiedyś skompiluję, było tego od cholery
Przez ten cały proces, Miata stała się bardziej analogowa niż była, głównie brakuje teraz ABSa. Ale mam na to rozwiązanie - race ABS na bazie Continental Teves, zaprogramowany na zamówienie w UK. Niestety to jest zablokowane brakiem docelowych hamulców (przypłyną za ok. miesiąc z USA) - więc w międzyczasie działam z elektroniką.
Dokładając elektronikę do samochodu, mam 4 podstawowe założenia:
- Potrzebna jest mi odpowiednia telemetria - dokładny GPS, czujniki temperatury itd.
- Samochód musi mi komunikować jak jest bliski wybuchnięcia (jako że już chyba potroiłem jego wartość?)
- Jeżeli nowy komputer wspiera jakąś funkcjonalność - chcę, aby działała i była prawidłowo skonfigurowana.
- Przy okazji chcę nauczyć się praktycznej elektroniki, rozwijając się z rozumienia układów do tworzenia prawidłowo działających PCB.
Także wymyśliłem sobie coś takiego:
Brakuje tutaj czujników temperatury opon (i ew. temperatury tarcz hamulcowych), ale to będzie kolejny etap, gdy już będę się czuł pewniej i będe mógł stworzyć i sprzedawać swoje własne produkty.
O ile większość tych systemów istnieje na rynku, kosztują one krocie, a nie są skomplikowane. Także robię je sam, na własnych PCB, w obudowach z ASA drukowanych na drukarce 3D, docelowo z elementami wycinanymi na CNC, które zamówiłem na Kickstarterze ponad rok temu. W tym tygodniu przypłynęło do Rotterdamu, pewnie za tydzień - dwa dotrze do mnie.
Shift light
Mało przydatna rzecz dla samego kierowcy (biegi raczej zmienia się ze słuchu), ale chciałbym mieć świecąco-piszczący element, który jasno zasygnalizuje mi, że mam się zatrzymać, gdy samochód zacznie się np. przegrzewać, czy spadnie ciśnienie oleju.
Docelowo ma wyglądać ± jak Cartek Shift Light, co nie powinno być dużym problemem. Przykleja się to do “daszka” nad zegarami w samochodzie.
Aktualnie jest to jeden z moich najniższych priorytetów, ale powoli zbieram części do sklejenia PCB. Pewnie kiedyś będę chciał to sprzedawać jako produkt.
“Central console gauges” - czyli wyświetlanie temperatur i doładowania nad radiem
Bardziej opiszę to w kolejnych postach, ale okazuje się, że cyfrowe zegary CAN kosztują blisko 1000zł/szt - co absolutnie nie ma sensu, biorąc pod uwagę ceny komponentów. Wydrukowałem ramkę radia, umieszczam w nich 4x Waveshare RP2040-LCD-1.28.

Płytki z RP2040 będą przytwierdzone do ramki przy użyciu customowej płytki PCB, której układ mam ± już zaprojektowany.
Jedno RP2040 będzie “masterem” i odbiornikiem CAN (przy użyciu can2040), wyciągając informacje i przekazując polecenia aktualizacji zegarów do trzech innych mikroprocesorów. Czy przesadzam z ilością mikrokontrolerów? Absolutnie, ale tak mi było najłatwiej osiągnąć cel. Dodatkowo dorzucam jeszcze układ do zdalnego sterowania radiem Alpine, który wypełni wszystkie dostepne PIO w masterze.
Wheel CAN bridge i sterownik w kierownicy
Docelowo buduję też drugi samochód (500hp+ w innej Miacie), więc chcę od razu mieć button boxa na kierownicy. Tutaj kompletuję komponenty, pewnie napiszę oddzielnego posta na ten temat. Ze względu na wątpliwą redukcję szumów na CANie przez komponenty których nie mogę zmodyfikować, chcę wydzielić oddzielną sieć CAN między kierownicą a kolumną, a w kolumnie zbudować mostek CAN, np. na Teensy.
Gear sensor
Skrzynia biegów w Miacie nie ma czujnika wybranego biegu. Plan jest taki, żeby kupić short-shiftera i wstawić czujniki IR w jego “bazie”, ich stan zgłaszać do ECU po CANie. Przy użyciu siatki sensorów beam IR 4x3 powinienem być w stanie dokładnie ustalać pozycję gałki, co umożliwi mi włączenie auto rev-matchingu - czyli automatycznego dozowania gazu przy redukcji biegów, stabilizującego samochód na torze. Też bardziej skomplikowany temat, ale ma dosyć wysoki priorytet.
Race ABS i potencjalny drugi mostek
Tu też będzie ściana tekstu w kolejnych postach - od modyfikacji czujników ABS, po (mam nadzieję, że opcjonalny) mostek CAN, jeżeli systemy nie będą chciały pracować razem. Będę przekładał ABSa z ~10-letniego BMW (vs Miata która ma ponad 20 lat), który zaprogramuję w UK.
Ot takie wprowadzenie do projektu. Większość rzeczy będę chciał trzymać open-source, także mam nadzieję, że będzie mi się chciało aktualizować ten wątek